Aleksanterin mahtikirja.


Missio, visio ja arvot – jargonista viestintään

Liiketoimintastrategia 101: Erotu kilpailijoistasi.

Todellisuus on kuitenkin valitettavan usein toinen. Elinkeinoelämän yritykset eivät uskalla erottua. Missiot, visiot ja arvot viilataan niin pyöreäkulmaisiksi, että lopulta voisi kuvitella niiden muodostuneen seuraavasta prosessista: laitamme muutaman, kauniiksi kuorrutetun ja kilpailijoiden käyttämän sanan pussiin, ravistamme ja noukimme ne pussista täysin sattumanvaraisesti. Nämä sanat muodostavat liiketoiminnalle välttämättömät kirjalliset identiteetit. Tuloksena on jargonia, jolle jonka rinnalla jopa puppulausegeneraattorikin kalpenee. Otetaanpa esimerkki

Stora Enso määrittelee missionsa seuraavasti:

“To be good for the people and planet.”

 

Minulle! Tämä! Heti!

 

Nyt ihan oikeasti? Olla hyvä ihmisille ja planeetalle? Mitenkäs ne Pietarin kulkukissat, ovatko ne unohdettu vai kattaako “planeetta” ne alleen? Planeetalla ei ole mitään hätää ennen kuin aurinko paisuu punaiseksi jättiläiseksi ja nielaisee sen sisälleen. Mukana menee myös Större missioineen. Mission failed.

Sama yritys jatkaa arvojen määrityksellä:

Arvot eivät ole strategisia linjauksia, niiden on tarkoitus palvella sitä kulttuuria, mitä yritykseltä odotetaan. “Tehdä sitä, mikä on oikein”. Voiko kukaan sanoa arvokseen väärän tekemisen?

Miksi monet sitten pelkäävät linjata räväkkäitä strategioita, missioita sekä visioita tulevaisuudesta? Kyse voi olla joidenkin yritysten kohdalla salaisista tiedoista, sillä koko kansalle jaettavaan strategiaan tuskin halutaan ympätä yksityiskohtaisia keinoja sen saavuttamiseksi. On kuitenkin suorastaan sääli, että harvat tajuavat käyttää tätä kanavaa kiinnostavan sisällön viestimiseen. Onneksi on kuitenkin niitä, ketkä ymmärtävät kyseisen kanavan arvon.

Pekka Lundmark (Konecranes tj.) on hyvä jätkä. Hiljattain Lundmark esitti visionsa Konecranesin tulevaisuudesta. Kyse on Konecranesin tuotteisiin asennettavasta “teollisesta internetistä“, joka kerää tietoa laitteiden toiminnasta ja toimittaa sen Konecranesille analysoitavaksi. Hän uskaltaa nimetä ajatukset vallankumouksellisiksi ja rinnastaakin ne höyrykoneen keksimiseen. Kommentit saivat laajaa näkyvyyttä ja puhuttivat myös oman työnantajan kahvipöydässä. Lundmark pystyi siihen mitä muut taputtelevat ja toimitusjohtajan visio onkin selvästi luettavissa yrityksen nettisivuilta: “Seuraamme reaaliajassa miljoonien nostolaitteiden ja työstökoneiden toimintaa. Käytämme tätä tietoa hyväksemme kellon ympäri parantaaksemme asiakkaidemme toimintojen turvallisuutta ja tuottavuutta.” Tekevät sen, mikä on oikein, myös viestinnän keinoin.

Pekka Lundmark. Ihminen, jolla on oikeanlaista otetta vision määrittelyyn.

 

Olivat missio, visio ja strategia mitkä tahansa, jokaisen (yleishyödylliset organisaatiot pois lukien) tavoite on tuottaa voittoa osakkailleen. Tämä jää valitettavan usein mainitsematta. Eihän kukaan halua profiloitua rahanahneeksi markkinatalouden käytäntöjä myötäileväksi korporaatioksi. Haluamme olla “asiakaskeskeisiä globaaleita innovatiivisia toimijoita haasteellisilla markkinoilla optimoiden asiakastyytyväisyyttä unohtamatta luottamusta ihmisiin ja tietysti vihreää luontoa (jonka kaadamme raaka-aineena)“. Do what’s right ja kirjoittakaa MVA:nne mielenkiintoisiksi.